مهندس جاهد:انرژی های تجدید پذیر در سیستان وبلوچستان بیشترین راندمان را در کشور دارد باید در این زمینه سرمایه گذاری بیشتری صورت بگیرد گزارشگر: حاج غلام نبی براهویی اشاره : درسال ۱۳۰۸ براي اولين بار يك شركت هندي به كمك ماشين بخار در زابل مبادرت به توليد برق نمود ودر سال ۱۳۲۸ شهرداري با نصب دو مولد ۷۵ و۳۰ كيلوواتي برق مورد نياز مشتركين را تامين نمود.تا سال ۱۳۴۹ قدرت نصب شده در شهرستان زابل به ۱۸۵۷ كيلووات بالغ گرديد در زاهدان نيز براي نخستين بار با سرمايه گذاري دو نفر در سال ۱۳۲۰ يك مولد ۵۰ كيلوواتي برق مشتركين را تامين كرد ودر سال ۱۳۳۴تاسيسات مذكور به شهرداري زاهدان منتقل گرديد. در اين هنگام قدرت نصب شده ۴۰۰كيلووات بود وتاسال۱۳۴۶ كه طبق قانون توسعه برق ايران,مديريت برق در اختيار شركت برق( منطقه اي جنوب شرق ايران مركز كرمان) قرار گرفت,اين قدرت به ۱۲۰۰ كيلووات افزايش يافت در مهرماه ۱۳۶۰ شركت برق منطقه اي سيستان وبلوچستان از شركت برق منطقه اي جنوب شرق جدا وبصورت شركت مستقلي شروع به فعاليت نمودوتوانست توليد انرژي برق را از ۱۳۲ ميليون كيلووات ساعت به ۱۶۰۲ ميليون كيلووات ساعت ارتقاء دهدوبرق تعداد ۲۴۹۰۵۲ مشترك را تامين نمايد. تعداد روستاهاي برق دار شده استان تا پايان سال ۱۳۷۸ ،۱۶۰۴ روستا بوده كه در اين راستا تعداد ۱۲۷۶۲۴ خانوار از نعمت برق بهره مند شده ا ند محدود بودن منابع انرژی به چالشی جدی در عصر حاضر تبدیل شده است. برق یکی از مهم ترین انرژی های پاک است که میتواند برای یک اقتصاد در حال توسعه مانند ایران اهمیت بسزایی داشته باشد و زمانی بر اهمیت این موضوع افزوده می شود که از یک سو سایر منابع انرژی همانند نفت و گاز مهم ترین منبع درآمدی کشور بوده و از سوی دیگر تقاضا برای گاز و فرآورده های نفتی به طور روز افزون در حال افزایش است. افزایش بکارگیری انرژی برق باعث گسترش بخش صنعت و کوچک شدن نسبی بخش کشاورزی شده و با ایجاد تحولات ساختاری، فرایند توسعه اقتصادی را تسهیل می کند. شواهد تجربی بدست آمده بر اساس توابع تولید بخشی در اقتصاد ایران نیز این موضوع را تأیید می کند. در رابطه با عملکرد شرکت برق منطقه ای استان سیستان وبلوچستان خدمت مهندس جاهد مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان سیستان وبلوچستان رفتیم وی همانند گذشته ای دور که بنده نوجوانی بیش نبودم که به دلیل همکار بودن پدر مرحومم با وی اورا از نزدیک دیده بودم وی با خوشرویی به سوالات من وهمکارانم پاسخ دادآنچه در در زیر می خوانید حاصل این گفتگومهندس جاهد با خبرنگاران است. |
|
مهندس جاهد در ابتدای این گفتگو ضمن تبریک ایام الله دهه مبارک فجر به همه هم استانیهای عزیز اظهار داشت: از سال 1390 شرکت توزیع برق از برق منطقه ای جدا شد و در حال حاضر بخاطر اینکه وزارتخانه بتواند امورات فنی را به نحو احسن به سرانجام برساند و خدمات را بصورت تخصصی تر ارائه کند یکسری تغییرات در سطح حوزه ی برق وزارتخانه صورت و تصمیمات خاصی گرفته شد در همین راستا دو شرکت مادر تخصصی توانیر که از قبل در بدنه ی وزارت نیرو بوده و شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی هم شکل گرفت ضمن اینکه اخیرا هم با مصوبه مجلس به منظور توسعه انرژی های تجدید پذیر سازمان مستقلی بنام ساتپا راه اندازی شد که قرار است در راستای فعالیتهای توسعه انرژی های تجدید پذیر فعالیت نماید.
وی افزود: در حوزه ی شرکت توانیر، شرکت برق منطقه ای سیستان و بلوچستان و شرکت توزیع نیرو فعالیت دارند که این دو شرکت در واقع زیرمجموعه این شرکت می باشند همچنین شرکت تولید برق حرارتی زاهدان نیز که زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی می باشد ضمن اینکه وظایف هر کدام از شرکتها بصورت جداگانه مشخص و ابلاغ گردیده است .
مهندس جاهد در ادامه این مطلب خاطر نشان کرد: در رابطه با وظایف هر یک از این شرکتها باید به استحضار برسانم وظایفی که در رابطه با مشترکین، انشعاب و خدمات پس از فروش و شبکه های توزیع در داخل و بیرون از شهر در سطح 20 کیلو ولت جزو وظایف شرکت توزیع برق می باشد که از سال 1390 جدا شده است و چنانچه سئوالات یا مشکلاتی که در این زمینه شهروندان دارند باید با این شرکت مطرح نمایند منتها در بخش تولید و انرژی های تجدید پذیر بدلیل اینکه جداسازیشان اخیرا اتفاق افتاده مخصوصا بخش تولید توضیحاتی خدمت هم استانیهای عزیز ارائه میکنم ضمن اینکه در استان در بحث انرژی های تجدید پذیر در زمینه تأمین زمین برای کار هم جهاد کشاورزی هم استانداری و درصدی هم برق منطقه ای مرتبط می باشند ولی عمده ی ارتباط ما در بحث اتصال به شبکه می باشد که مسئولیت اتصال به شبکه بعهده بخش خصوصی می باشد ولی در این بخش برق منطقه ای بنوعی ارتباط کاری با بخش انرژی های تجدید پذیر دارد.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان همچنین گفت در بحث نیروگاهها در استان که پهنه اش عمدتا شمالی جنوبی می باشد نیروگاههای ما عمدتا در زاهدان، ایرانشهر و منطقه ی چابهار نصب شده است در زاهدان گر چه نیروگاههای کوچکی داریم شامل 8 واحد 25 مگاواتی با حجم تولید هر کدام 15 مگاوات که سرجمع تولید آن به 120 مگاوات میرسد اما در ایرانشهر وضعیت مطلوب تری داریم در این شهر دو نوع نیروگاه داریم شامل نیروگاه بخار با 4 واحد 64 مگاواتی که همان نیروگاه قدیمی می باشد و اخیرا هم در کنار آن دو واحد 159 مگاواتی نصب شده که با عنوان نیروگاه بمپور شناخته می شود که بخش گاز سیکل ترکیبی می باشد. در این نیروگاه کار تولید انرژی از طریق سوخت بخار هم توسط شرکت مادر تخصصی تولید شروع شده و حدودا سه سال زمان خواهد برد تا بخش بخار آن هم وارد مدار با مجموع 500 مگاوات تولید برق در دو بخش گاز و بخار شود.
وی اضافه کرد: در منطقه چابهار در واقع نیروگاه گازی چابهار را داریم که به بخش خصوصی شرکت شرق صبا واگذار شده در این نیروگاه 2 واحد 159 مگاواتی بخش گاز یک نیروگاه سیکل ترکیبی می باشد ضمن اینکه بخش بخار آن را هم قرار است خودشان احداث نمایند که کارهای اولیه ی آن را با ظرفیت 160 مگاوات شروع کرده اند که انشاءالله هر چه سریعتر به ظرفیت تولید چابهار اضافه شود با این تفاسیر قرار است تولید این شهرستان هم به 500 مگاوات افزایش یابد.
وی در همین زمینه اضافه کرد: در کنارک هم با ظرفیت کمتری نیروگاهی داریم که 6 واحد 25 مگاواتی با ظرفیت تولید هر واحد 15 مگاوات با مجموع 90 مگاوات تولید برق وجود دارد همچنین در سطح استان تعدادی واحد دیزلی بصورت پراکنده وجود دارد که در شهرستانهای زابل، زاهدان، خاش، سراوان و ایرانشهر با مجموع 70 مگاوات تولید برق که در سرجمع همه ی اینها با حدود 1170 مگاوات ظرفیت اسمی که تا 1100 مگاوات تولید داشته ایم.
مهندس جاهد همچنین تصریح کرد: در بخش نیروگاهی فعلا 1100 مگاوات تولید واقعی دارند نیاز فوری شبکه ما احداث نیروگاه در شمال استان یا شهرستان زاهدان می باشد که جزو نیازهای اصلی شبکه می باشد در این راستا برنامه ریزیهای لازم انجام شده و به سه شرکت بخش خصوصی موافقت اولیه داده شده. شامل: شرکت آلا افق طوس 500 مگاوات، شرکت پارسیان 500 مگاوات و شرکت یونیت 800 مگاوات که متأسفانه این شرکتها گرچه کارهای اولیه را انجام داده اند ولی فعالیت اجرایی خود را شروع نکرده اند و ما قدری نگران این هستیم، چنانچه این کارها دیر انجام شود ما در سال 97 به بعد ممکن است دچار مشکل شویم به همین دلیل پی گیر راه اندازی یک نیروگاه دولتی با ظرفیت 500 مگاوات هستیم که چنانچه بخش خصوصی نتوانست وارد مدار بشود موافقت وزارتخانه گرفته شده هر چند روشن نشدن وضعیت بخش خصوصی این موضوع زمان بر خواهد بود ولیکن ارزش تا تحمل را دارد که پی گیر آن باشیم.
وی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار کرد: همانطور که عرض کردم ما در برق منطقه ای عمده وظیفه ی اصلی مان احداث خطوط انتقال و فوق توزیع و نیز احداث پستهای انتقال و فوق توزیع و رساندن انرژی از نیروگاه به شرکتهای توزیع برای تحویل به مشترکین می باشد گرچه مشترکین بزرگ مثل سیمان سیستان، سیمان خاش و آب منطقه ای را هم خود شرکت برق منطقه ای سرویس دهی می کند.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان در ادامه اذعان داشت: طول خطوط انتقال ما که عمدتا از سال 1370 در این بخش کار را شروع کرده ایم 7 هزار و 686 کیلومتر خط انتقال و فوق توزیع می باشد همچنین ظرفیت پستهای ما حدود 5 هزار و 700 مگاولت آمپر می باشد در بخش ارتباط با شبکه علاوه بر 1170 مگاوات تولید در استان پیک بار سال گذشته ما 1140 مگاوات بود که چنانچه همه نیروگاههای ما هم وارد مدار باشند باز هم کمبود انرژی داریم که این کمبود انرژی را ما از شبکه سراسری می گیریم.
مهندس جاهد تصریح کرد: ما از 4 نقطه به شبکه سراسری برق کشور متصل هستیم که عبارت است از: جنوب از زرآباد به جاسک با خط دو مداره 230 کیلو ولت، از مرکز ایرانشهر به کهنوج با خط 230 کیلو ولت، از زاهدان به بم با یک خط دو مداره 230 کیلو ولت و همچنین از زاهدان به بیرجند با یک خط دو مداره 400 کیلو ولت متصل هستیم ضمنا یک خط 400 کیلو ولت داریم که با 70 درصد پیشرفت فیزیکی بین زاهدان – کرمان در دست اقدام می باشد، این نکته را هم متذکر شوم خطی که از زاهدان به بیرجند متصل هستیم در واقع از طریق بیرجند به نیروگاه قاین متصلیم از زمانی هم که از طریق خط 400 کیلو ولت به کرمان متصل بشویم در واقع به نیروگاه کرمان وصل خواهیم شد با فاصله تقریبی 500 کیلومتر بنابراین یکی از دلایل مهمی که نیروگاه در زاهدان لازم است وجود همین فاصله 1000 کیلومتری بین دو نیروگاه مهم قاین و کرمان می باشد که چنانچه نیروگاهی بزرگ در زاهدان نباشد ما ارتباط بین بیرجند و شبکه سراسری را نمی توانیم برقرار کنیم آنهم از نقطه نظر پایداری شبکه لذا وجود نیروگاه در زاهدان هم برای تأمین نیرو در زاهدان مورد نیاز می باشد هم برای پایداری شبکه وهم اینکه بتوانیم دو نیروگاه بزرگ را در دو سیکل 1000 کیلومتری به هم متصل کنیم وجود نیروگاه در زاهدان ضروری است.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان در ادامه این نشست اظهار داشت: و اما در خصوص ارتباط با کشورهای همسایه باید بعرض برسانم که ما از طریق خط 132 کیلو ولت از سمت جکیگور به مرز پاکستان متصل هستیم این خط تا کنون 70 مگاوات برق به پاکستان می رسانده که در حال حاضر به 100 مگاوات افزایش یافته همچنین در دو نقطه با خط 20 کیلو ولت از سمت جالق سراوان به ماشکید و از سمت میرجاوه هم به سمت تفتان متصلیم که در سال گذشته مجموعا 456 هزار مگاوات ساعت انرژی به پاکستان صادر شده همچنین با خط 20 کیلو ولت به افغانستان متصل هستیم که این خط برای تأمین توان انرژی 25 مگاواتی می باشد که از ایران خریداری نموده اند بهرحال در سر جمع در سال گذشته 133 هزار مگاوات ساعت برق هم کشور افغانستان از ایران خریداری نموده است.
این مقام مسئول ادامه داد: ما بخش توسعه را هم برای پاکستان و هم افغانستان در برنامه داریم، صادرات را نقطه مثبتی برای کشور تلقی می کنیم و استان ما هم در نقطه مناسبی برای این منظور قرار گرفته است به هر تقدیر کشورهای همسایه ی ما هر دو به این انرژی نیاز دارند و خوشبختانه با وجود زیرساختهای شبکه ی با وجود 7 هزار کیلومتر طول و زیرساختهای دیگر این آمادگی را کاملا برای افزایش صادرات انرژی از استان به سمت این دو کشور همسایه داریم.
وی افزود: از سمت جنوب از پلان چابهار به گوادر پاکستان نیز قرارداد صدور حدود 100 مگاوات انرژی منعقد شده که کارهای اجرایی آن در ایران انجام شده است و منتظر طرف مقابل هستیم همچنین درخواستی پاکستان داشته برای خرید 1000 مگاوات انرژی برای کویته که کار مطالعاتی آن توسط مشاورین ایران، پاکستان و مشاورین بین المللی انجام شده و منتظر درخواست رسمی پاکستان هستیم تا کارهای اجرایی از این سمت و از سمت پاکستان شروع بشود البته با توجه به فاصله ی 600 کیلومتری بین استان و کویته پاکستان قدری بحث تأمین نقدینگی ممکن است مشکل ساز باشد ولی در مجموع از نقطه نظر زیرساختها هیچ مشکلی وجود ندارد البته با سفر آقای وزیر این میزان درخواست به 3 هزار مگاوات افزایش یافته است.
وی در ادامه همین مطلب اضافه کرد: همچنین برای صدور 50 مگاوات انرژی از طریق سیستان به فراه افغانستان یکسری برنامه ریزیهایی انجام شده و البته در منطقه سیستان هم کاملا زیرساختها آماده می باشد و مطالعات انتقال این میزان انرژی هم انجام شده در صورتیکه از سمت افغانستان از فراه تا مرز طرف افغان یکسری کارهای اولیه را انجام دهد ما هم آماده ایم کار را شروع کنیم البته پیشنهاد صدور برق از سیستان به قندهار را هم از طرف افغانستان داریم چرا که از سمت سیستان تا قندهار سه ایالت نیمروز، هلمند و قندهار برخوردار می شوند و براحتی با یک خط 400 یا 500 کیلو ولت می توان این سه استان افغانستان را برق دار کرد ضمن اینکه این موضوع هم برای حسن همجواری و ارتباط دوستانه با کشور همسایه و هم به لحاظ اقتصادی بسیار مفید فایده برای کشور و استانمان خواهد بود.
وی در ادامه این نشست به موضوع مشترکین اشاره کرد و یادآور شد در این بخش که عمدتا در حیطه ی وظایف شرکت توزیع می باشد باید بعرض برسانم ما حدود 720 هزار مشترک شرکت توزیع و شرکت برق منطقه ای تا پایان سال 94 داشته ایم که البته عمده ی مشترکین برق منطقه ای مشترکین کلان مثل سیمانها و آب منطقه ای ومنطقه آزاد چابهار می باشند که در کل 8 مشترک را شامل می شود.
مهندس جاهد گفت:منابع مالی ما از طریق فروش انرژی و انشعاب تامین می سود و ما منبع دیگری نداریم اگر هم از دولت کمکی بگیریم متقابلا پس داده میشود ولی ما عملا از دولت بودجه ای نمیگیریم دربرخی استانها بدلیل صنعتی بودن و وجود کارخانجات درامدهای زیادی دارند ولی در امدهای مافقط از محل فروش انشعاب و انرژی است و این درآمد مجدد صرف خودشبکه می گردد مشترکین مستقیم شرکت برق منطقه ای تنها چند مورد است کارخانجات سیمان و منطقه آزاد چابهار هستند غیر از اینها مشترک بزرگ دیگری در حد ده مگابایت نداریم آنهایی هم که جدید آمدند هنوز به مرحله انشعاب نرسیدند واز این طریق درآمدهای ماصفر است مشترکین ما دو کارخانه سیمان و منطقه آزاد چابهار و آبفا می باشد که آبفا بدلیل کمبود نقدینگی به ما بدهکار شده است اما سیمان ها و منطقه ازاد چابهار پرداخت هزینه برق خود را به موقع انجام می دهند
وی گفت:در بخش انرژی همه انرژی هامربوط به بخش توانیر و وزارت نیرو میشود بیست درصد برای سهم یارانه ها درنظرگرفته شده باقیمانده تجمیع می شود در توانیر و در آنجا بخشی از آن برای توسعه شبکه ایجاد پست ها و خطوط انتقال در نظر گرفته می شودما با استفاده از فروش انشعاب و انرژ ی توانسته ایییم 7هزا کیلومتر خط انتقال را اییجاد کنییم و شرکت توانیر بودجه را متناسب با نیاز بخش های مختلف اختصاص می دهد و تا حالا هم اعتبارات مناسبی به ما داده اند اما اعتبار سال جاری ما از محل در آمدهای عمومی 25میلیارد تومان بوده است که تا حالا یک ریال از آنها به ما داده نشده است سال گذشته کمتر از 15تا 20درصد از محل درآمدهای عمومی ما به ما داده شد در حالیکه امسال تا الان که بهمن ماه است از 15میلیارد تومان هیچ داده نشده است
مهندس جاهد سپس به شاخص های موجود در بحث برق استان اشاره کرد و گفت: از نقطه نظر جمعیتی استان حدود 2/3 جمعیت کشور بر اساس آمار سال 1390 را داراست که مشترکین ما حدود 2 و دو دهم مشترکین کشور هستند همچنین انرژی مصرفی ما حدود 2 و دو دهم انرژی مصرفی کشور می باشد.
مهندس قزاق جاهد در ادامه ارائه این شاخص ها اذعان داشت:طول خطوط انتقال استان حدود 8 درصد طول خطوط کل کشور است و 4 برابر متوسط کشوری خط انتقال در استان احداث نموده ایم که هزینه بالایی را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: پراکندگی مشترکین در استان در یک کیلومتر مربع حدود 3/7 متر مربع و در استان های دیگر کشور 19 مترمربع است که نشان از پراکندگی فراوان در سطح استان است .
وی خاطر نشان کرد: شرکت برق منطقه ای استان همواره دو هدف را دنبال می کند که یکی عبور از پیک تابستانه و دیگری کاهش خاموشی ها در سطح استان است.
وی با اشاره به کاهش 50 درصدی خاموشی در سال95 نسبت به سال 94 در استان ، خاطر نشان کرد: در سال 95 بیش از 570 کیلومتر خط و 570 مگاوات پست برق در قسمت های مختلف استان به بهره برداری رسیده است .
مهندس قزاق جاهد عنوان کرد: انرژی های تجدید پذیر شامل انرژی های خورشیدی، بادی، امواج دریا و زیست محیطی در سیستان و بلوچستان بیشترین راندمان را در کشور دارد و باید در این زمینه سرمایه گذاری بیشتری صورت پذیرد .
مهندس جاهد در مورد بخش انرژی های تجدید پذیر گفت:این بخش اگر چه مربوط به دیگر سازمان هم می شود اما ما هم نهادی دولتی هستیم و با این موضوع سروکار داریم از نظر انرژی های تجدید پذیر استان ما کلکسیونی از انرژی های تجدید پذیر است انواع انرژی های باد . خورشید زمین گرمایی امواج دریا که برخی از آنها در مرحله تحقیقات قراردارند گرچه اکنون تحقیقات بر روی انرژی بادی و خورشیدی در دنیابه اتمام رسیده و هم اکنون دارند بر رویش در دنیا سرمایه گذاری و از آن بهره برداری می کنند.
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای سیستان و بلوچستان افزود: در تمام نقاط استان قابلیت استفاده از این انرژی ها وجود دارد و در منطقه سیستان تونل بادی وجود دارد که بهترین مکان برای نصب تجهیزات جهت استفاده از انرژی بادی می باشد
وی ادامه داد:آلودگی های محیط زیست ناشی از استفاده از انرژی های غیر تجدید پذیر اثرات مخرب زیادی را ایجاد می کند و 30درصد گازهای آلوده کننده محیط زیست از نیروگاهها ایجاد می شود و اگر به سمت انرژی تجدید پذیر برویم این اسیب ها کاهش می یابد در هر صورت انرزی های خورشیدی را با نصب دستگاه بر پشت بام براحتی می توان به مصرف خانوار اضافه کرد بیشترین راندمان را انرزی خورشیدی در استان ما دارد استانهای یزد و کرمان نیز شبیه به استان ما هستند در این بحث اما نسبت به دیگر استانها ما سر امد هستیم متوسط خروجی که ما برایش در نظر گرفتیم 6کیلوولت بر متر مربع است ما عملا پنج تا5ونیم کیلو ولت را برداشت کرده ایم و انصافا نتایج خوبی است
وی افزود:در منطقه سیستان وزش باد خیلی خوب است و زمین منطقه مسطح است که خیلی ها سیستان را از این حیث به دریا مقایسه می کنندچون صاف است در سیستان دولت هزار تا 1500کیلومتر مربع در قسمت بالای دریاچه دارد که زمینی صاف است و جاده دسترسی دارد و شرایط برای سرمایه گذار فراهم است وبراحتی از ان تولید میتوانیم برای مصرف استان و شبکه برق استفاده کنیمیک خط چهارصد کیلو وات هم از اون تزدیکی می گذرد که فرصت مناسبی برای سرمایه گذاران ایجاد می کند ما فاکتوری بنام ظریب ظرفیت داریم ضریب ظرفیت در میل نادر سیستان در کشور بالاترین ظریب یعنی 38درصد است در حالیکه متوسط کشور 25درصد است در میل نادر محیط کاملا آماده و راندمان بالایی برای سرمایه گذاری دارد و بازگشت سرمایه را به صورت شفاف و زودبازده خواهیم داشت.
وی افزود:در بخش استفاده از پنل های خورشیدی تا کنون صد کیلومتر نصب کرده ایم که مرتب آمارگیری می شود که ایرادها را شناسایی کنیم در بخش روستایی به روستاهایی که به شبکه متصل باشند تلاش کردیم از طریق پنل های خورشیدی برق رسانی کنیم در استان ما ازانرژی الکتریکی استفاده های زیادی می شود اگر پنل خورشیدی را برای هر خانواده تامین کنیم اما آن روستا به شبکه متصل نباشد با مشکل مواجه می شویم
مهندس جاهد گفت:سرمایه گذران نیز از سرمایه گذاری در بخش انرژی استقبال می کنند و علاقه نشان داده اند می توان گفت متقاضی برای سرمایه گذاری در بخش انرژی زیاد داریم کارهای اولیه اش انجام شده امابه دلایلی مختلف عملا وارد مراحل اجرایی نشده اند چون مثلا اگر بخواهند نیروگاهی را از بیرون برنامه ریزی کنند و اینجا بیاورند زمان زیادی می برد.
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای افزود: پراکندگی مشترکین برق در استان زیاد است و این باعث گستردگی خدمات و نشان دهنده وضعیت سخت تامین انرژی در استان می باشد و از مهمترین اهداف شرکت برق منطقه ای تامین انرژی پایدار مورد نیاز مردم است و تلاش می کنیم تا با افزایش خطوط و استفاده از انرژی های نو در زمینه کاهش خاموشی ها موفق تر باشیم و دولت نیز در جهت توسعه و تامین برق مخصوصا برق روستایی کمک های بسیاری کرده و سرمایه و اعتبار مورد نیاز جهت این موضوع را تامین کرده است تا موجبات رضایت مردم فراهم گردد.
وی در خصوص پروژه های افتتاحی در دهه فجر امسال گفت: خط 230 کیلو ولت دومداره از پست 230 /400 کیلو ولت نبوت به تل سیاه ، پست 230/63/20 کیلو ولت تل سیاه ،پست 230/63/20 کیلو ولت پلان ، توسعه پست 230/63 کیلوولت جکیگور جهت افزایش صادرات انرژی به پاکستان، خط 63 کیلو ولت محمد آباد کورین ،پست 63 کیلو ولت محمد آباد کورین ،خط 230 کیلو ولت جکیگور _ آشار و پست 230/20 کیلو ولت آشار از جمله پروژه های افتتاح شده شرکت برق منطقه ای سیستان و بلوچستان در دهه فجر امسال است .
وی گفت:پروژه های افتتاح شده در ایام دهه فجر به شرح زیر هستند
1-خط 230 کیلو ولت دو مداره از پست 230/400 کیلو ولت نبوت زاهدان به تل سیاه
طول: 45 کیلومتر، اعتبار: 180 میلیارد ریال، مجری: شرکت صنایع مس ایران، پیمانکار: شرکت دانیل برق- شرکت امان الکتریک، مشاور: شرکت موننکو ایران
اثر بخشی خط و پست تل سیاه
با احداث این خط و پست امکان برق رسانی به معدن مس چهل کوره میسر شده و لذا موجب رشد صنعت در منطقه میشود.از سوی دیگر با احداث این پروژه برق رسانی مطلوب تر به مناطق تل سیاه و نصرت آباد نیز امکان پذیر شده است و زیرساخت مورد نیاز انرژی های تجدید پذیر از طریق پست مذکور به شبکه نیز فراهم گردیده است.
2-پست 20/63/230 کیلو ولت پلان، ظرفیت: بخش 63/230 کیلو ولت MVA 250، بخش 20/63 کیلو ولت MVA 30، اعتبار: 270 میلیارد ریال، پیمانکار: شرکت مبنا نیرو- شرکت سرو نیرو، مشاور: شرکت منیران.
اثربخشی احداث پست پلان
افزایش صادرات انرژی به پاکستان، بهبود وضعیت ولتاژ مناطق شیر گواز، نگور، پلان و ... افزایش قطب های کشاورزی منطقه، افزایش رضایت مردم، پایداری ولتاژ و افزایش قابلیت اطمینان.
3-پست 20/63 کیلو ولت محمد آباد کورین، ظرفیت: یک دستگاه ترانسفورماتور 30 مگاوات آمپر، اعتبار: 38 میلیارد ریال.
اثر بخشی پست محمدآباد کورین
برطرف نمودن مشکلات افت ولتاژ منطقه، فراهم ساختن زیرساخت اتصال مزارع خورشیدی به شبکه سراسری برق با توجه به پتانسیل بالای منطقه برای احداث مزارع خورشیدی، امکان تأمین برق متقاضیان خانگی- روستایی و کشاورزی منطقه در راستای بهبود فضای کسب و کار و افزایش رضایت مردم.
4- توسعه پست 63/230 کیلو ولت جکیگور جهت افزایش صادرات انرژی به پاکستان،
اقدام انجام شده: توسعه 4 فیدرخط 230 کیلو ولت، افزایش ظرفیت ترانسفورماتور به MVA 125، اعتبار: 200 میلیارد ریال، پیمانکار: شرکت سرو نیرو توس، مشاور: شرکت منیران.
اثربخشی توسعه پست جکیگور
افزایش صادرات انرژی به پاکستان، امکان برق رسانی به منطقه آشار، بهبود وضعیت ولتاژ منطقه از طریق ورود و خروج خط ایرانشهر- پلان در پست، پایداری ولتاژ و افزایش قابلیت اطمینان شبکه.
5-پست 20/63/230 کیلو ولت تل سیاه، ظرفیت: بخش 63/230 کیلو ولت MNA40، بخش 20/63 کیلو ولت MNA30، اعتبار: 180 میلیارد ریال، پیمانکار: شرکت مبنا نیرو – شرکت صانع شرق، مشاور: شرکت منیران.
6- خط 63 کیلو ولت محمدآباد کورین، اعتبار: 120 میلیارد ریال.
اثر بخشی پست محمدآباد کورین
برطرف نمودن مشکلات افت ولتاژ منطقه، فراهم ساختن زیرساخت اتصال مزارع خورشیدی به شبکه سراسری برق با توجه به پتانسیل بالای منطقه برای احداث مزارع خورشیدی، امکان تأمین برق متقاضیان خانگی، روستایی و کشاورزی منطقه در راستای بهبود فضای کسب و کار افزایش رضایت مردم.
7- خط 230 کیلو ولت جکیگور-آشار، طول خط: 78 کیلو متر، اعتبار 300 میلیارد ریال، پست 20/230 کیلو ولت آشار، ظرفیت: 53 مگاولت آمپر، اعتبار: 80 میلیارد ریال.
اثر بخشی خط پست جکیگور- آشار
برطرف نمودن مشکلات افت ولتاژ منطقه آشار و سرباز، فراهم ساختن زیرساخت اتصال مزارع خورشیدی به شبکه سراسری برق با توجه به پتانسیل بالای منطقه برای احداث مزارع خورشیدی، امکان تأمین برق متقاضیان خانگی، روستایی و کشاورزی منطقه در راستای بهبود فضای کسب و کار افزایش رضایت مردم.
وی افزود: افتتاح این پروژه ها بعضا باعث بهبود وضعیت و پایداری ولتاژ و افزایش اطمینان شبکه برق رسانی مطلوبتر در مناطق مختلف گردیده و برق مورد نیاز متقاضیان خانگی روستایی و کشاورزی را فراهم خواهد آورد.
وی گفت: جمع اعتبارات اختصاص یافته به پروژه های افتتاحی دهه فجر حدود 1400 میلیارد ریال می باشد .
مهندس جاهد گفت : یکی از پروژه های افتتاحی ما پست و خط محمد اباد کورین بود که باز حضورمهندس هاشمی استاندار سیستان وبلوچستان ومولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان و مسولین استان وشهرستان زاهدان افتتاح شد منطقه کورین چون منطقه کشاورزی است فشار زیادی رو بدلیل فاصله با شهر زاهدان بر ما تحمیل کرد ما 60کیلومتر خط انتقال دو مداره و یک پست برق را با اعتبار 16میلیارد تومان اعتبار در منطقه نصب کردیم و با اوردن این پست مشکل افت این منطقه کاملا حل شده و دیگر با افت ولتاژ برق روبرو نخواهیم بود این خط در مسیری طولانی از زمین هایی عبور کرد .
وی افزود: این منطقه برای احداث انرژی خورشیدی پتانسیل فراوانی دارد بنابراین با افتتاح این خط لستر ها برای سرمایه گذاری برای استفاده از انرژی های تجدید پذیر فراهم گردید
مهندس جاهد گفت:در جهت رفع افت ولتاژ برق تلاش های زیادی بویژه در روستاها شده است همچنین در مناطق نصرت اباد . کورین . رمین چابهار و آشار سرباز هم اقدامات خوبی انجام شده که اکنون افت ولتاژ انها رفع شده است.
وی افزود: از سرمایه گذاران هم دعوت می کنیم بیایند و نیروگاههای دیزلی را درمناطق دور افتاده ایجاد کنند ما هم انرژی را از انها خریداری خواهیم کردو به مصرف استان وجاهای دیگر خواهیم رساند در بخش انرژی های تجدید پذیر می توانند وارد شوند و ما نیز انرژی را از انها خواهیم خرید باقیمت مناسب که برای سرمایه گذاران مفیدخواهد بود با تولید برق مشکل افت ولتاژ روستاهای اطراف حل می شود
وی در مورد خسارات وارده باران های اخیر گفت: چند ین تیربرق سیمانی در کنارک نیکشهر افتاده بود که بیش از 150میلیون تومان خسارت وارد شده بود الحمدالله ما خاموشی چندانی نداشتیم چون خطوط توزیع ما هوایی است البته خطوط توزیع هوایی 220ولتی هستند که درمقابل حوادث مثله توفان رعدو برق باران اسیب پذیر هستند بخش توزیع 30هزار کیلومتر خط هوایی دارد که در مقابل این حوادث اسیب پذیرند هرچه سطح ولتاژ بالاتر برود دکل ها قویتر می شود وحوادث کمتر روی آنها تاثیر می گذارد
وی در مورد دکل های برقی که در زمین های باغ نبوت هستند گفت : دکل گذاری دکل های برق مربوط به سال 65است آن زمان زمین ها ی اطراف انها بایر بوده و محدودیتی برای دکل گذاری نبوده اما اکنون که شهر توسعه پیدا کرده باید حریم دکل ها رعایت ،وبه عنوان منطقه تاسیساتی در نظر گرفته می شود اکنون باید زیر دکل ها خالی از سکنه شود وحریم دکل ها رعایت شود.
به نقل از روابط عمومی شرکت برق منطقه ای سیستان وبلوچستان
خط و پست۲۳۰ كيلو ولت جكيگور – آشار افتتاح شد
به مناسبت دهه فجر در هشتمین روز از دهه فجر با حضور مهندس علي اوسط هاشمي استاندار سيستان و بلوچستان ، مهندس جاهد مدير عامل برق منطقه اي استان ، مولوي عبد الغفار كريم زايي امام جمعه آشار و جمعي از مسئولين استان و مردم منطقه آشار خط و پست 230 کیلو ولت جکیگور –آشار با صرف 38 میلیارد ریال و ظرفیت 53 مگاولت آمپر برای برطرف نمودن مشکلات افت ولتاژ مناطق آشار و سرباز و امکان تامین برق متقاضیان خانگی ، روستایی و کشاورزی منطقه در راستای بهبود فضای کسب و کار و افزایش و رضایت مردم افتتاح شد
مهندس جاهد مدير عامل برق منطقه اي سيستان و بلوچستان در اين مراسم گفت در دهه مبارك فجر حدود ۱۴۰ ميليارد تومان پروژه كه عمدتا |پروژههاي انتقال و فوق توزيع با جهت گيري روستايي افتتاح نموده ايم . اين دو پروژه اي كه امروز افتتاح مي شود مشكلات افت ولتاژ برق منطقه آشار و سرباز را مرتفع ميكند . براي عبور از پيك سال ۹۶حدود ۱۱ پروژه با اعتبار بالغ بر ۲۸۰ ميليارد تومان تعريف شده است كه بيشتر اين پروژه ها از پيشرفت فيزيكي مناسبي برخوردارند و حدود ۷۰ درصد پيشرفت دارند كه اميدواريم سال آينده به بهره برداري برسند همچنين ايشان از همكاري صميمانه فرماندار محترم مهرستان تشكر نمودند.
سپس مولوي عبداغفار كريم زايي امام جمعه محترم آشار از حضور استاندار سيستان و بلوچستان ومدير عامل شركت برق منطقه اي و ساير مسئولين تشكر نمود .
استاندار سیستان و بلوچستان در آیین افتتاح پست برق 230 کیلو ولت جکیگور-آشار با تبریک ایامی که اختیار را در حوزه مردم جاری کرد گفت: تمرکز قدرت و سیاست در یکجا فساد ایجاد می کند؛ تمرکز قدرت در زمان شاه بگونه ای بود که دیگران حق رأی و نظر در اداره کشور خویش نداشتند .
علی اوسط هاشمی اظهار داشت: تمرکز قدرت به انسان رفتارهایی را دیکته می کند که از شخصیت واقعی خارج شده و اگر این ظرفیت را در خودش ایجاد نکرده باشد که به درستی در مسیر خدمت قرار بگیرد ،آلوده می شود.
وی ادامه داد: تمرکز قدرت شخصیت خاص خودش را می خواهد که آنگونه متخلق به اخلاق قرآنی و خدایی باشد تا بتواند قدرت را هضم کند و از آن به عنوان عنصرهای کارساز و توسعه بخش استفاده کند و نگاه انسانیت را به دامنه پر فروغ خودش معطوف بدارد
استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: کسی که در حوزه قدرت قرار می گیرد باید صفات انسانی را در خود ایجاد نماید تا بتواند از قدرت برای توسعه ، ساختن ، نقش دادن و جریان سازی در مسیر رفاه و سعادت جامعه استفاده کند، در غیر این صورت افتی بر خویش و مملکت خود خواهد بود
نماینده عالی دولت در استان تصریح کرد: بعضی کشورها نمی توانند کشور خود را با تکیه بر اراده ملت شان مصونیت ببخشند لذا مجبورند قدرت را از دیگری عاریه کنند و او تامین کننده قدرتشان باشد ولی انقلاب اسلامی با توزیع قدرت، اختیار را یکجا متمرکز نکرده است و هر مسئول و مقام جمهوری اسلامی ایران ، همه اعتبار خود را از نظر قانونی و حکومتی برای استقرار در موقعیت از رأی ملت می گیرد.
وی تصریح کرد: این یک باور جمعی را در کشور شکل می دهد و خزانه حاصل از خرد و دانستن و به کار گیری همه ی قابلیت ها و استعداد های انسانی را موجب می گردد و فارغ از هر گرایش دینی و سیاسی ،رشد سیاسی مملکت می شود.
هاشمی اضافه کرد: برای رسیدن در مسیر انقلاب آرمانی باید مدارا کردن و تحمل یکدیگر را مبنای رفتار قرار بدهیم تا همگان از تابش و درخشش انقلاب برخوردار باشند.
وی با بیان اینکه انقلابی گری تنها در سخن نیست ، افزود: انقلابی گری یعنی اخلاص و بودن در مسیر آرمانهای امام و شهدا که آنها به زیبایی و آگاهی رفتند و ما نیز باید همان سبک و سیاق را مبنای کار خویش قرار بدهیم.
هاشمی با اشاره به اینکه در آستانه چهل سالگی انقلاب هستیم ، گفت: چهل سالگی رمز و رازی دارد یعنی باید به بلوغ برسیم و در دو سال باقی مانده باید از رفتارهای حکومتی ، احزاب و رفتارهای لایه های قدرت آسیب شناسی صورت بگیرد تا چهل سالگی مان توام با زیبایی های سازگار و متناسب با دید بلند امام باشد.
وی افزود: امسال ۵۵۰ میلیارد تومان پروژه برق رسانی در استان در حال اجراست.
استاندار :سند جامع توسعه انرژی های تجدیدپذیر تهیه شود
استاندار سیستان وبلوچستان در جلسه بررسی آخرین وضعیت اقدامات انجام شده در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر شونده گفت: با توجه به ظرفیت عظیم و استعداد منطقه سند جامع توسعه انرژیهای تجدید پذیر در قالب اقتصاد مقاومتی تهیه شود.
مهندس علی اوسط هاشمی در این جلسه که با حضور مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایهگذاری، مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان و مدیرکل منابع طبیعی در محل دفتر استاندار برگزار شد، افزود: منطقه ویژه اقتصادی انرژیهای نو با مشخص شدن زون ها و برخورداری از معافیت ها و مشوق های ترغیبی از سوی شرکت برق منطقه ای استان راه اندازی شود.
وی تکمیل زیرساخت های مورد نیاز در محل زون های انرژی از جمله جاده دسترسی،جانمایی خط انتقال برق و دیگر بسترها را از اولویت های مهم دستگاههای متولی عنوان کرد.
وی با اشاره به دریافت تعداد ۳۶ موافقت اصولی ایجاد زون انرژی های پاک در استان تاکید کرد:اراده دولت تدبیر و امید بر این واقع شده تا از این مزیت طبیعی برای تامین برق منطقه استفاده شود بنابراین باید مکانیزم های تشویقی و رقابتی با هدف رغبت و میل به سرمایهگذاری توسط بخش خصوصی در این زمینه پیش بینی و عملی گردد.
استاندار سیستان وبلوچستان خواستار کاهش قیمت واگذاری زمین جهت زون انرژی با هدف زمینه سازی مناسب برای استقبال بیشتر شد.
مهندس هاشمی ادامه داد: برای بالفعل شدن انرژی های پاک در مناطق دارای این پتانسیل بالقوه ، لازم هست زمین به قیمت متعادل تر به متقاضیان واگذار شود.
گنجینه نبی خبر خبرنگار روزنامه زاهدان...
ما را در سایت گنجینه نبی خبر خبرنگار روزنامه زاهدان دنبال میکنید
برچسب: مهندس,جاهدانرژی,های,تجدید,پذیر,سیستان,وبلوچستان,بیشترین,راندمان,کشور,دارد,باید,این, نویسنده: بازدید: 18 تاريخ: جمعه 27 مرداد 1396 ساعت: 23:15