

مهندس طهرانی : بر
اساس برنامه ها پیش
بینی میشودشبکه گذاری شهرزاهدان تااواخرسال 1398 به
اتمام برسد .
زیر تیتر:براساس توافقی با شهرداری از این پس برای انجام آسفالت استاندارد ومطلوب کل شبکه ومسیر لوله کشی المک گذاری را بعهده شهرداری زاهدان گذاشته ایم
اشاره :
کشور جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن نزدیک به 17درصدذخائرگاز طبیعی جهان یکی از غنی ترین کشورهای جهان از نظر ذخایر گاز طبیعی میباشد و این موهبتی است که اتکاء به آن و بهره برداری مدبرانه میتوان دربازار جهانی سهمی در خور وشایسته بدست آورد . گاز طبیعی یکی از مهمترین عوامل تحول اقتصادی کشور بشمار آمده و به بیان دیگر در شرایط کنونی استفاده بیشتر از گاز طبیعی چه به عنوان ماده اولیه تولیدات صنعتی وچه به عنوان سوخت محرک صنعتی ومورد نیاز بخش های تجاری وخانگی به عنوان یک راهکار ویک راهبرد مورد توجه برنامه ریزان ومتولیان امور اجرائی قرار گرفته است. جایگزینی تدریجی گاز طبیعی در سبد سوخت و انرژی خانوار، همزمان با بهره گیری از این انرژی در فرایند تولید صنعتی، افزون برصرفه اقتصادی به دلیل حدف دیگر سوختهای فسیلی عوامل اصلی آلایندگی محیط زیست، دستیابی سهل وساده تر جامعه به هدف توسعه پایدار را امکانپذیر میسازد و پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی گازرسانی به شهرها، روستاها، صنایع و نیرو گازههای ایران ( با در نظر گرفتن صرفه های اقتصادی ) از جمله استان سیستان و بلوچستان آغاز گردید.
کاربرد گاز طبيعي به عنوان سوخت حرارتي تنها قسمتي از موارد متنوع کارآيي اين ماده گرانقدر به شمار مي رود. اهميت اصلي و واقعي گاز طبيعي با توجه به ارزش افزوده فراوان و قابليت تبديل به هزاران نوع کالاي با ارزش اقتصادي در بخش صنعت پتروشيمي ظاهر مي شود. نياز روزافزون به گاز براي تامين انرژي و سوخت و همينطور ارز حاصل از فروش و صادرات براي سرمايه گذاري و راه اندازي صنايع مادر و زير بنايي در کشور، انديشه تمرکز بخشيدن فعاليتهاي مرتبط با صنعت گاز را تقويت کرد و در اين رابطه طبق اساسنامه قانوني، شرکت ملي گاز ايران به عنوان يکي از چهار شرکت اصلي وابسته به وزارت نفت جمهوري اسلامي ايران با سرمايه اوليه 25 ميليارد ريال در سال 1344 هجري خورشيدي مطابق با 1965 ميلادي تاسيس گرديد.
اين شرکت از بدو تأسيس تا کنون متناسب با روند توسعه اقتصادي و اجتماعي کشور و بهره گيري از گاز به عنوان يکي از منابع مهم در تامين سوخت و توليد انرژي و تحصيل بخشي از ارز مورد نياز تدريجاً با قابليتها و توانمندي ها و منابع و امکانات مختلفي از جمله نيروي انساني متخصص و کارآمد با دانش و بينش علمي و نظري و نيز ابزار آلات، تجهيزات و ماشين آلات و کارگاه هاي متعدد و متنوع پيشرفته و مدرن براي اجراي عمليات شرکت دست يافته، به طوري که امروز قادر است کليه امور مربوط را مطابق با استانداردهاي معتبر بين المللي قابل قبول راساً انجام دهد
کارشناسان و خبرگان انرژی «گاز» را محور توسعه اقتصادی ایران می دانند. این مهم از چندین حیث قابل تامل و بررسی است. بر طبق آخرین برآوردها ایران با در اختیار داشتن 33.6 تا 33.7 تریلیون مترمکعب یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر گاز جهان است. وجود این ذخایر ناب در پهنه کشورمان به همین جا ختم نشده چه اینکه تدبیر پردازان انرژی کشورمان به منظور افزایش و حفظ ذخایر نفت و گاز طبیعی خود با انجام هزاران کیلومتر لرزه نگاری دو بعدی و سه بعدی، هزاران متر حفاری اکتشافی و عملیات ژئوفیزیک غیر لرزه ای در چندین هزار ایستگاه همواره تلاش کرده اند ضمن حفظ وضعیت موجود ذخایر، به اعداد فوق هم بیافزایند جالب آنکه تاکنون در دو سوم حوزه جغرافیایی ایران هنوز اکتشافات جدید نفت و گاز انجام نشده است. اما بی تردید این یک روی سکه گاز است که البته مهم هم هست اما روی دیگر این سکه مهم تر و استراتژیک تر است. به باور کارشناسان و صاحبنظران عرصه صنعت نفت و گاز کشور، حرکت جهشی و شتابان به سمت احداث پالایشگاه های گازی و پرهیز از خام فروشی صرف در صنعت گاز تحولی بس بزرگ و شگرف را در صنعت 106 ساله نفت ایجاد خواهد کرد. بی تردید حرکت به سمت احداث پالایشگاه های گازی و تبدیل گاز به محصولات با ارزش افزوده بالا گامی مهم در راستای رسیدن به کشوری توسعه یافته و پیشرفته است. بدیهی است که رهایی از اقتصاد متکی به نفت و گاز در گروی پرهیز از خام فروشی است. به عنوان یک مثال روشن در این خصوص به مصرف گاز در مجتمع های پتروشیمی اشاره ای گذرا می کنیم.
شرکت های پتروشیمی در کشور سالانه 60 میلیون تن محصول به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می کنند که چرخش مالی این محصولات سالانه بالغ بر 20 میلیارد دلار برآورد می شود، حال آنکه تولیدکنندگان محصولات پتروشیمیایی کشور تنها 10 درصد گاز تولیدی کشور را مصرف می کنند و مابقی گاز در بخش خانگی، تجاری و نیروگاهها مصرف می گردد. پس ملاحظه می کنیم که چه ارزش افزوده ای از محل این 10 درصد گاز عاید کشور می شود. حال تصور کنید که به این چرخه پالایشگاه های گازی نیز افزوده گردد. به بیان دیگر احداث پالایشگاههای گازی در ایران با توجه به ذخایر فراوان گازی و چشم انداز بسیار روشن افزایش تولید گاز در کشور تا یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب در روز از نان شب هم برای کشور واجب تر است. علاوه بر آن بازار تشنه کشورهای همسایه و نیاز روزافزون این کشورها به گاز ایران و فرآورده های حاصل از آن، اهمیت این موضوع را صد چندان می کند. در همین حال، اهمیت ذخایر گازی ایران و ایجاد پالایشگاههای گازی در کشور تا بدانجاست که بر مبنای آخرین گزارش ها عمر ذخایر گاز طبیعی ایران 156 سال برآورد گردیده است حال آنکه عمر ذخایر گاز آمریکا و کانادا تا حدود 12 سال آینده به پایان خواهد رسید. ؛ در حال حاضر گاز طبیعی با توجه به مسیرهای انتقال، تکنولوژیهای جدید تولید، مصرف، قیمت گذاری و مسایل سیاسی از نقش غیر قابل انکاری در تامین انرژی جهانی برخوردار است، پس هر چه در گاز سرمایه گذاری صورت پذیرد باز هم کم است و هنوز جای توسعه دارد. برای برخوردار بودن مردم سیستان وبلوچستان از نعمت گاز وبرای مصارف نیروگاه های یرق وپتروشیمی مکران چابهار وشرکت های سیمان سیستان وخاش ودیگر شرکت های سیمان استان که به زودی راه اندازی می شوند وبرای مصارف کارخانه ها ومراکز وکارخانه های فرآوری معادن وبه چرخه در آوردن تولیدات در استان پهناور سیستان وبلوچستان به همت دولتمردان ومدیران استان گاز از عسلویه بوشهر به استان سیستان وبلوچستان رسید وتا کنون بخش بزرگی از شهرستان ایرانشهر وشهر زاهدان از این نعمت خدادادی بهره مند شدند وان شالله تا چند سال دیگر کل شهر ها وروستاهای این استان از این نعمت الهی بهرمند می شوند این نعمت خداددادی با همت دولتمردان ومدیران وزارت نفت وشرکت گاز ایران ودر استان با پیگیری ها وتلاش مهندس طهرانی مدیر عامل شرکت گاز استان به این استان رسیده ودر اختیار مردم قرار می گیرد در رابطه با وضعیت فعلی طرح گاز رسانی به زاهدان ودیگر شهرهای استان با مهندس طهرانی گفتگویی انجام دادیم که در زیر می خوانید:
مهندس طهرانی در ابتدای این گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما در خصوص وضعیت فعلی طرح گازرسانی به زاهدان و دیگر شهرهای استان اظهار داشت: طرح بر اساس برنامه های تدوین شده و تخصیص اعتبارات پیش می رود از انتهای سال 95 و اوایل سال 96 طرح در زاهدان شروع شد پیامد آن نیروگاه برق زاهدان گازدار شد اکنون 50 درصد نیروگاه در حال استفاده از گاز می باشد ضمن اینکه روند اجرا در سطح شهر نیز با سرعت قابل قبولی در حال انجام است و از 1355 کیلومتر خطوط مورد نیاز داخل شهربیش از 358 کیلومتر شبکه گذاری اجرا ونزدیک به هزار کیلومتر آن باقیمانده است.
به گفته مهندس طهرانی،از حدودنزدیک به هزارکیلومترشبکه باقیمانده، 285 کیلومتردرمرحله ارزیابی کیفی مناقصه گران و 560 کیلومتردیگرنیزدرحال تهیه مدارک ارزیابی است که به صورتPCFپیمان سپاری میشود.
وی افزود: انشاءالله کلیه پیمانهای باقی مانده تاپایان سالجاری پیمان سپاری وپیش بینی میشودشبکه گذاری شهرزاهدان تااواخرسال 1398 به اتمام برسد.
مهندس طهرانی گفت : برنامه دولت بر این است که این طرح در یک دوره زمانبندی دو سه ساله به اتمام برسد و طولانی مدت نشود چرا که طرح پروسه زمانبندی خاصی دارد و باید فشرده کار کنیم اینکه بعضا مردم سئوال می کنند چرا شرکت المک گذاری در بعضی محله ها را انجام نمی دهد به این دلیل است که شاید در بعضی نقاط عملیات گاز دار شدن شبکه آنجا با تاخیر انجام شود آنهم بدلیل کمبود تجهیزات و یا راه اندازی ایستگاهها که با تأمین آنها و راه اندازی ایستگاههای المک گذاری هم انجام و بدنبال آن اشتراک پذیری نیز عملیاتی خواهد شد و جای هیچگونه نگرانی نیست البته به شرط تقاضا وظیفه ما عرضه گاز می باشد در هر صورت روند اشتراک پذیری و سرعت آن بستگی به خود مردم دارد که باید پس از المک گذاری مراجعه و تقاضای اشتراک نمایند.
مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان ادامه داد: در سال 96 از 10 هزار اشتراکی که در دست برنامه داشتیم توانستیم با نصب 4 هزارو 984 المک گذاری و 6 هزارو 260 اشتراک را نصب کنیم آنهم با توجه به اینکه سال اول اجرای پروژه گاز در زاهدان بود و مردم چندان با روال کار آشنایی نداشتندوتقاضای اشتراک گرفتن از سوی مردم کم بود در همین جا از شهروندان در خواست می کنم نسبت به گرفتن اشتراک هرچه سریعتر اقدام کنند و از طرفی بعضی از شهروندان هم با نظام مهندسی و نحوه لوله کشی های داخل ساختمان با توجه به اینکه در برخی مناطق شهر از قبل مردم لوله کشی هایی برای گاز CNG اجرا کرده بودند و اجرای لوله کشی گاز CNG با گاز شهری تفاوت دارد دچار مشکل شده و قانع کردن مردم هم به نوبه خود زمان بر شد و خلاصه عدم آشنایی مردم با روند اجرای مهندسی ساز لوله کشی ها و ضرورت نصب دودکش ها و حتی محل نصب آنها همه و همه در روند اجرا تاثیر گذاشت.
وی از اتمام اجرای طرح در بعضی از محل های زاهدان خبر داد و گفت: سال گذشته اجرای شبکه و لوله کشی در خیابانها ی اصلی و فرعی های مناطق زیباشهر، جمهوری، بزرگمهر و دانشگاه به اتمام رسیده و وارد خیابان دانش و معلم شده ایم همچنین بلوار انقلاب در حال اتمام است وانشاءالله تا خیابان مولوی کماکان پیش خواهیم رفت ضمن اینکه برای امسال دو پیمانکار جدیدخواهیم گرفت وکار را از جام جم شروع و کم کم وارد حوزه ی مرکزی شهر مثل خیابان امیرالمومنین، بهشتی، طالقانی، سعدی و امثالهم و از شرق کم کم وارد مرکز شهر و بازار خواهیم شد هر چند که کارکردن در مرکز به دلیل ترافیک وتردد ها کار ما را سخت تر خواهد کرد چرا که با محدودیت بیشتر و زمانبندی طولانی تری باید پیش برویم ضمن اینکه المک گذاری هم با دو پیمانکار ادامه خواهد یافت.
مهندس طهرانی با بیان اینکه در حال حاضر حدودبیش از 8 هزار مشترک در حال بهره برداری از گاز شهری هستند گفت: از این تعداد مشترک بیشترین آنها در محدوده ی زیباشهر و جمهوری ساکن هستند.
وی همچنین در حال افزایش اشتراک پذیری درشهرزاهدان تا اتمام کل شهر زاهدان هستیم تا همه از این نعمت خدادادی استفاده کنند
مدیرعامل شرکت گازاستان سیستان وبلوچستان درخصوص کنتورهای مورداستفاده این شرکت برای مشترکین اعلام کرد: این شرکت درراستای قانون اصلاح الگوی مصرف وباهدف بهینه سازی مصرف سوخت دربخش خانگی،اقدام به نصب کنتورهای ارتقای افت برای همه متقاضیان جدیداشتراک،درشهرزاهدان کرده است.
وی ازجمله چالش های پیشرودرمسیرگازدارکردن اکثرواحدهای مسکونی راگازدارکردن این واحدهامنوط به اجرای عملیات ساختمانی منطبق برمبحث 17دانست وگفت: این امرعلاوه برصرف هزینه،بعضاًدرواحدهای آپارتمانی بامشکل مواجه میشود.
مهندس طهرانی افزود: همچنین ازدیگرمعضلات پیشرودرمسیرگازدارکردن این خانوارها،توان مالی پایین درپرداخت هزینههای لوله کشی است .
وی درادامه بااشاره به حضوردکترحسن روحانی،رئیس جمهور درتاریخ 96.9.11 دراین استان ودستوراکیدوی درخصوص تسهیلات ارایهشده به شهروندان،گفت: پس ازدستوررییسجمهوری،نسبت به پرداخت تسهیلات به مبلغ 20 میلیون ریال به مشترکان جدیدبه منظورفراهم شدن شرایط مساعدتری جهت نصب انشعابات گازوبهرهمندی ازاین نعمت خدادادی،اقدام شد.
وی گفت:این شرکت به جهت تسریع رونداشتراک پذیری وبهره مندی خانواربیشترازنعمت گازطبیعی،ضمن اطلاع رسانی وفرهنگسازی درسطح شهرازطریق رسانه های عمومی، نسبت به برگزاری جلسات ،نظام مهندسی ومسئولین ذیربط اقدام کرده است.
این مقام مسئول درادامه سخنان خودبااشاره به وضعیت گازرسانی به نیروگاه گازی برق شهرزاهدان،گفت: نیروگاه گازی زاهدان باظرفیت اسمی 225 مگاوات،تأمین کننده برق مصرفی حدود 10 درصدبرق استان است که درحال حاضرازمجموع 8 واحدآن، 4 واحدبامصرف روزانه 550 هزارمترمکعب گازدرروز،درسرویس است وصرفه حاصل ازجایگزینی فرآورده نفتی (گازوییل) باگازطبیعی معادل یکهزارو 200 میلیاردریال درسال است.
وی با بیان اینکه 8 هزارمیلیاردریال صرفه جویی درسال؛حاصل گازرسانی به سه نیروگاه سیستان وبلوچستان می باشد خاطرنشان کرد: درحال حاضردراستان سیستان وبلوچستان سه نیروگاه درسرویس قراردارندکه صرفهجویی این نیروگاههادرمصرف سوخت فسیلی (گازوییل) حدود 8 هزارمیلیاردریال درسال است.
مدیرعامل شرکت گازاستان سیستان وبلوچستان همچنین اظهارکرد: شرکت گازاستان سیستان وبلوچستان که درسال 87 تأسیس وبادوهدف گازرسانی به صنایع وصرفه جویی درسوخت های فسیلی به عنوان چشم اندازاین شرکت،شروع به کارکرد،دربخشی ازفعالیت خودباتلاش وکوشش کارکنان توانست سه نیروگاه رادرسطح استان گازدارکند.
وی افزود: علاوه برنیروگاه گازی زاهدان که 4 واحداز 8 واحدآن درسرویس قراردارد،دونیروگاه ایرانشهروبمپورنیزبه طورکامل درسرویس قراردارندکه مجموع حاصل ازصرفه جویی این نیروگاه هادرسوخت فسیلی (گازوییل) حدود 8 میلیاردریال درسال است.
به گفته مهندس طهرانی،نیروگاه بخارایرانشهرکه 4 واحدنیروگاهی دارد،مجموعاًحدودیک میلیون و 200 لیترونیروگاه سیکل ترکیبی بمپورکه دوواحدگازی 160 مگاواتی دارد،حدودیک میلیون و 800 لیترگازوییل درروزمصرف میکردندکه باگازدارشدن این دونیروگاه،حدود 3 میلیون لیترگازوییل درروزصرفه جویی می شود
وی تصریح کرد: این امرموجب شدکه هم ازقاچاق سوخت به علت هم مرزبودن بادوکشورافغانستان وپاکستان وهم ازترددتعدادزیادی تریلرهای حمل سوخت درجاده های این استان کاسته شود.
این مقام مسئول،نیروگاه چابهارراازدیگرنیروگاههای استان عنوان کردوبیان داشت: این نیروگاه به روشCNGباارزش تقریبی 275 میلیون یورودرحال انجام است وپیش بینی میشودتاخردادماه سال 97 آماده تحویل شود.
مدیرعامل شرکت گازاستان سیستان وبلوچستان اظهارامیدواری کرد: انشاءالله باپوشش صددرصدی گازدراین استان پهناورکشور،صنایع بزرگی ازجمله پتروشیمی،صنایع نیروگاهی،فولادو... گام بزرگی درراستای محرومیتزدایی واشتغال دراین استان برداشته شود.
به گفته وی،تاکنون یکهزارو 820 میلیاردریال درطرح گازرسانی به استان ازمنابع عوارض گازرسانی،منابع داخلی،کمک شرکت ملی گازایران،وام بانکی ومحل بند«ق»تأمین اعتبارشده است.
وی همچنین درادامه سخنان خوددرخصوص اقدامات این شرکت درقبال مسئولیت اجتماعی دراستان اظهارکرد: درراستای مسئولیت اجتماعی این شرکت درقبال جوانان توانمندوپرتلاش استان،طرحی باهمکاری شرکت ملی گازایران وجهاددانشگاهی استان وباهدف تربیت وتوانمندسازی 1000 نفرنیروی انسانی درقالب 12 رشته شغلی تکنسین بهره برداری ونگهداری ایستگاههای تقلیل فشارگاز،تعمیرات شبکه (فولادیوپلیاتیلن)،امدادگروگازبان،نقشه کش،لوله کش گازخانگی،تجاری وصنعتی،جوشکارونصاب خطوط فولادی،جوشکارونصاب خطوط پلیاتیلن،کنتورخوان وتوزیع قبوض خدمات متقاضی ان مشترکین ازنیمه دوم سال 95 آغازشدهاست که در مرحله اول 500 نفر از جوانان بومی آموزشهای لازم را فراگرفته و بعضا مشغول به کار شده اند و برای آموزش 500 نفر دیگر در فاز دوم جهاد دانشگاهی در حال اقدام است.
مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان در خصوص روند آسفالت گفت: تا کنون آنچه در مسیرهای اصلی در این راستا به انجام رسیده توسط خود شرکت گاز صورت گرفته و تنها آسفالت مسیر لوله کشی المک گذاری بعهده شهرداری بوده اما از آنجاییکه توسعه و آبادانی شهر زاهدان یکی از اهدافمان می باشد و بنا نداریم با کنده کاریهای مربوط به گاز چهره ی شهر دگرگون شود لذابر اساس توافقی که با شهرداری زاهدان انجام شده از این پس برای انجام آسفالت استاندارد ومطلوب کل شبکه ومسیر لوله کشی المک گذاری را بعهده شهرداری گذاشته ایم تا انشاءالله در کنار آن درآمدی برای توسعه و آبادانی شهر کسب گردد بدین سبب در حال مذاکره با مدیریت شهری هستیم.
مهندس طهرانی در خصوص وضعیت گازرسانی به دیگر شهرهای استان تصریح کرد: در این راستا در شهرستان ایرانشهر وارد حوزه شهرستان شده و شهر بزمان را در دست برنامه داریم در این رابطه پیمانکاری برای شهر بزمان انتخاب شده و احتمالا از یکماه آینده کار خود را آغاز خواهد کرد. در شهر بمپور و محمدان نیز تا اوایل تابستان کار شبکه و المک گذاری به پایان می رسد و این شهر نیز گازدار خواهد شد.
وی تصریح کرد: همچنین برای شهر دلگان در نیمه دوم امسال پیمان سپاری آن به پایان می رسد و چهار محور بزرگ روستایی مثل شهر دراز، ابتر و ... که دو محور در 6 ماهه اول و دو محور در 6 ماهه دوم پیمان سپاری خواهد شد.
وی همچنین گفت: پروژه ی دیگری که در ایرانشهر خواهیم داشت پروژه ی تامین گاز به روش های CNG برای نیروگاه گاز چابهار است که با سرمایه گذاری 80 میلیون دلاری چینی هاست که با روش فشرده کردن گاز در ایرانشهر و انتقال آن با تانکر سوخت نیروگاه چابهار تامین شود.
وی تأکید کرد: پروژه ی CNG تا اجرای شبکه انتقال از ایرانشهر به چابهار ادامه خواهد داشت البته شبکه در حال اجراست و تا کنون حدود 30 کیلومتر لوله گذاری شده است این پروژه توسط سرمایه گذار داخلی که مجری پتروشیمی های چابهار می باشد پروژه لوله کشی گاز از ایرانشهر به چابهار را نیز بعهده گرفته است( گفتنی است: این پروژه سه ساله پیش بینی شده است): این پروژه از اسفند 95 با پیمان سپاری بصورت تامین مالی از سوی شرکت نگین مکران برای تامین گاز طبیعی بصورت خوراک سوخت صنایع پتروشیمی، فولاد ونیروگاههای چابهار و کنارک در حال اجراست.
وی سپس از طرح ایرانشهر به شهرستان خاش سخن به میان آورد و گفت: این طرح از طریق ایرندگان عبور می کند در حال حاضر با پیمانکار مطالعات این طرح قرارداد منعقد گردیده ضمن اینکه به استحضار میرسانم پیمانکاران خط انتقال زیر نظر ما کار نمی کنند و با شرکت ملی گاز ایران قرارداد دارند و تنها ما نظارت عالیه بر آنها داریم ولی با تلاش و پیگیری که انجام دادیم توانستیم از طریق همین خط انتقال مصوبه خط انتقال سراوان، هیدوچ، مهرستان و سیب و سوران، سیرکان و جالق را بگیریم انشاءالله بعد از گذر خط از ایرندگان انشعابی برای منطقه سراوان پیش بینی خواهد شد و انشاءالله تا سال 99 به مرحله اجرایی نیز خواهد رسید.
وی گفت: بعد از اجرای خط خاش به سمت میرجاوه خواهیم رفت که این طرح نیز پیش بینی شده و مصوبه ی آن اخذ گردیده و ضمنا در شهر خاش نیز 80 کیلومتر شبکه را اجرا کرده ایم البته در کوتاه مدت قرار شده برای شهرهایی که زمان بر هستند از جایگاه CNG که در زاهدان در حال اجرا داریم موقتا به این شهرها با تانکر گاز رسانی خواهیم کرد تا انشاءالله خطوط و شبکه های آنها به مرحله پایانی برسد.
مدیرعامل شرکت گازاستان سیستان وبلوچستان افزود: طبق آخرین تصمیم اتاخذشده،مقررگردیدتأمین لوله دوخط انتقال گاززاهدان-دوراهی دشتک ودوراهی دشتک–زابل نیزازسوی شرکت ملی گازایران انجام وبه پیمانکارتحویلش شودکه هزینهای بالغ بر 1900 میلیاردریال دربرخواهدداشت.
به گفته طهرانی،همزمان بااین خط به منظورتسریع درروندگازرسانی به شهرزابل،فراخوان گازرسانی به این شهرباروشCNGبه منظورگازدارکردن شبکه وکارخانه سیمان سیستان آغازشده است.
آقای مهندس طهرانی در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه زاهدان پیرامون ایجاد جایگاههای سوخت CNG برای خودروها در زاهدان و ایرانشهر گفت: در ایرانشهر یک جایگاه CNG حدود سه سال است که در حال خدمات رسانی است همچنین جایگاه دومی نیز برای این شهر درخواست شده است که در حال انجام مراحل اداریست در زاهدان نیز حدود 7 درخواست برای ایجاد جایگاه CNG شده است که باید متذکر شوم صدور مجوز جایگاههای CNG در ید شرکت نفت بوده و ما هیچ دخل و تصرف به جز تأمین گاز نداریم.
وی افزود: از این تعداد درخواست تا کنون با دو جایگاه یکی جایگاه ایران واقع در بلوار انقلاب و دیگری جایگاهی در جاده گوربند موافقت شده و این جایگاهها در حال حاضر در مرحله ساخت و تأمین و نصب تجهیزات می باشند.
وی در خصوص وضعیت جایگاههای سوخت نفت سفید پس از اجرای کامل و تأمین گاز در هر محله از شهر خاطرنشان کرد: طبق مصوبه دولت در هر محله و خیابانی که شبکه گاز اجرا و پس از نصب المک شرکت گاز آماده تحویل گاز به منازل باشد سهمیه سوخت نفت خانوار قطع و پس از آن نیازی به وجود جایگاههای تأمین نفت نمی باشد و دولت هم موظف به تأمین نفت برای آن جایگاه نخواهد بود لذا سهمیه خود به خود قطع می شود بنابراین پس از نصب المک ضروریست مردم برای لوله کشی داخل ساختمان و اخذ اشتراک بلافاصله اقدام نمایند.
مدیرعامل شرکت گاز استان در خصوص تأمین گاز بیمارستان تأمین اجتماعی یادآور شد: قراردادی با این بیمارستان منعقد و کار در مرحله ایست که بیمارستان پس از تأمین بودجه مبادرت به لوله کشی های داخلی خواهد نمود و بعد از آن هیچ محدودیتی برای تأمین گاز این بیمارستان وجود ندارد همچنین برای بیمارستان امام علی (ع) زاهدان ابلاغیه صادر شده و مراکز و سازمانهای متعددی مثل ارتش برای پادگان لشکر 88 زرهی، مجتمع تفریحی گراناز ، بنیاد شهید و دانشگاه سیستان و بلوچستان هم جهت اخذ اشتراک مراجعه نموده اند که ما استقبال می کنیم همچنین برنامه های دیگری که در 6 ماهه اول امسال خواهیم داشت برای شهرک صنعتی و مهرشهر انشاءالله بتوانیم هم پروژه ها و کارخانجات و هم جمعیت بیشتری از جمعیت شهر زاهدان را زیر پوشش مصرف گاز ببریم.
مهندس طهرانی در خصوص مجتمع های بزرگ مسکونی که مورد سئوال خبرنگار ما بود بود نیز تأکید کرد: مجتمع های مسکونی که درب و دیوار ندارند ممانعتی برای اجرای شبکه وجود ندارد ولی چنانچه مجتمعی دارای درب و دیوار باشد ما نمی توانیم بداخل ورود کنیم لذا یا باید شبکه داخلی را با تأمین بودجه از ساکنین محل اجرا و یا اینکه درب و دیوارها را تخریب نمایند.
وی در خصوص مجتمع های مسکونی نیز خاطرنشان کرد: خیلی از این مجتمع های مسکونی مثل مجتمع مسکونی یاس که جمعیت بالایی هم در آن اسکان دارند به ما مراجعه کرده اند که متأسفانه بدلیل داشتن حصار و درب به این مجتمع ها هم با این شرایط نمی توانیم اشتراک داده و یا شبکه در خیابانهای مجتمع را اجرا نماییم به این دلیل ملک خصوصی محسوب و قانون به ما این اجازه را نمی دهد ولی در صورت مراجعه به شهرداری و ارائه طرح تفصیلی و برداشتن حصار و درب مجتمع ما حاضر به همکاری بوده و برای آنها نیز با این شرایط حاضریم با هزینه دولت شبکه را اجرا نماییم. در غیر اینصورت خودشان باید شبکه را اجرا تا ما به آنها اشتراک بدهیم
وی در خصوص ادامه روشنایی مشعل گاز در میدان گاز به خبرنگار روزنامه زاهدان گفت: بنا داریم در سالجاری بجای این مشعل تندیسی با نظارت و همکاری شهرداری زاهدان در این میدان اجرا نماییم.
مدیرعامل شرکت گاز استان در مورد استقبال مردم خاطرنشان کرد: اوایل کمی مشکل داشتیم ولی با توجیه مردم و ضرورت نیاز به سوخت گاز بجای دیگر سوخت ها و همچنین مشکلاتی که در جهت لوله کشی مردم با آن مواجه بودند استقبال کم کم پررنگ تر شد تا اواخر سال گذشته خیلی از مردم مراجعه کردند و البته با گرم شدن هوا استقبال کم کم فروکش کرد اما در مجموع آنچه که مورد انتظار از مردم هست این است که دولت هزینه های هنگفتی برای رفاه حال مردم هزینه نموده و متقابلا مردم هم با استقبال از این پروژه دولتمردان را باید یاری کنند.
وی گفت: از ساکنین بلوار فرهنگ و کلا حدفاصل پرستار و جمهوری، ادامه دانش و بلوار معلم ، بلوار انقلاب به سمت خرمشهر تقاضا می کنیم با توجه به اینکه شبکه در این محله ها اجرا گردیده نسبت به تجهیز و لوله کشی داخل منازل خود وگرفتن اشتراک اقدام تا انشاءالله در فصل سرما دچار مشکل نشوند.
وی در خصوص شرکتهایی که مبادرت به لوله کشی داخل ساختمان می نمایند گفت: این گونه شرکتها باید دارای مجوز باشند و می بایست کلیه ضوابط و قوانین مربوط به نظام مهندسی را که اصل آن یک لوله کشی ایمن و بدون خطر می باشد رعایت نمایند هر چند که عده ای بدنبال تقلیل هزینه بدنبال افراد یا شرکتهای غیر فنی می روند و لذا پایان کار و عاقبت ناخوشایندی ممکن است گریبانگیر آن خانواده یا اشخاص بشود.
مهندس طهرانی در خصوص هزینه اشتراک و کنتور نیز اظهار داشت: برای منازل مسکونی معمولی و یک طبقه مبلغ 216 هزار تومان به انضمام یک کنتور معمولی و مبلغ 350 هزار تومان با یک کنتور رده ی بالاتر برای منازل با طبقات بیشتر اخذ خواهد شد البته هزینه نظارت نظام مهندسی جداگانه توسط خود سازمان نظام مهندسی محاسبه و دریافت می شود.
وی در خصوص مشکلات افت فشار خاطرنشان کرد: یکی دو مورد افت فشار جزئی در زمستان در منطقه زیباشهر داشتیم که الحمدالله با تدابیر کارشناسان شرکت موضوع رفع و رجوع شد هر چند که در اوایل کار احتمال بروز چنین مواردی بیشتر است.
مدیرعامل شرکت گاز استان در زمینه تعامل شهرداری با این شرکت در خصوص حفاریهای داخل شهر گفت: تنها شرکتی هستیم که در سطحی وسیع طولی و عرضی در خیابانها مبادرت به کنده کاری و حفاری می کنیم و البته ناگزیریم بله تبعات هم برای شهرداری و هم برای ما در بر داشته و دارد بطوریکه امروز اگر ماشین یا موتوری در یک چاله می افتد ما و شهرداری را مقصر میدانند هر چند ممکن است این چاله مربوط به گاز نباشد از طرفی با شهرداری هم کش و غوس داریم و چاره ای هم نداریم باید تعامل کنیم.
مهندس طهرانی در خصوص میزان اعتبار مورد نیاز برای اتمام طرح گفت: ما برای شبکه گذاری حدود 140 میلیارد تومان برای شهر زاهدان نیاز داریم و به لحاظ تامین و تخصیص اعتبار تا کنون الحمدلله مشکلی نداشتیم از طرفی بدهی چندانی هم نداریم و خدا را شکر بحث اعتبارات عالی بوده و این محقق نمی شد مگر در سایه حمایت بی شائبه دولت از پروژه گاز در زاهدان دولت خدا را شکر خوب ما را در پروژه گاز رسانی به این استان حمایت کرده است.
مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان در خصوص اجرای لوله کشی گاز در مدارس استان اظهار داشت: گاز کشی در مدارس شیوه خاصی دارد و ما به مدارسی می توانیم اشتراک گاز بدهیم که سیستم حرارت مرکزی داشته باشند ما به بخاری نمیتوانیم گاز بدهیم به همین جهت دوبار در شورای آموزش و پرورش استان شرکت کردیم و این هشدار را به آنها دادیم و اعلام کردیم خطر در مدارس غیرانتفاعیست که این دسته از مدارس بعضا با اخذ مجوز در برخی نقاط شهر مبادرت به ایجاد مدرسه غیرانتفاعی در منازل یا ساختمان هایی بصورت اجاره نموده اند که شرایط یک مدرسه را حائز نمی باشند و لذا به این دسته از مدارس غیرانتفاعی مجوز اشتراک گاز از سوی سازمان نظام مهندسی داده نمی شود و حتما باید بصورت پکیج یا فن کوئل در کلاسها گازکشی کنند.
مانور در شرایط اضطراری به اتفاق دستگاههای مرتبط امدادی ، با نظارت مدیریت بحران استان در محل زیباشهر زاهدان برگزار گردید
به منظور شناسایی بحران ها ، اولویت بندی و مهار آنها و ارتقاء سطح آمادگی و توانایی کارکنان بخصوص نیروهای عملیاتی و امدادی و اطمینان بموقع و سریع در حوادث و بحران ها و بهبود عملکرد و کارایی نیروها و با توجه به اینکه یکی از حوادث محتمل در گازرسانی ، که احتمال وقوع بالایی نیز دارد برخورد بیل مکانیکی ادارات و ارگانهای مختلف ( مانند اداره آب ، برق ، مخابرات و ...) با شبکه گازرسانی و وقوع انفجار و آتش سوزی می باشد بدین منظور مانور برخورد بیل مکانیکی با شبکه گاز شهری در سطح A( فراسازمانی) و نوع عملیاتی توسط شرکت گاز استان در زاهدان با موفقیت برگزار گردید.
ارگان ها و ادارات برون سازمانی از قبیل خدمات ایمنی و آتش نشانی شهری ، هلال احمر ، اورژانس و نیروی انتظامی و راهنمایی رانندگی نیز در انجام این مانور با شرکت گاز همکاری کردند.
مدیرعامل شرکت گاز در رابطه با برگزاری این مانور شرکت گاز استان به خبرنگار ما گفت: ما در شرکت همواره شعار شرکت گاز، گاز ایمن و پایدار را سر می دهیم و سعی کرده ایم از طریق شما رسانه ها و دیگر وسایل ارتباط جمعی برای جلوگیری از بروز حواادث احتمالی آموزشهای لازم را به نحو بسیار فراگیر و همه فهم به مردم ارائه نماییم.
وی افزود: در همین راستا یکی از برنامه های شرکت که اواخر فروردین امسال در سطحی بسیار وسیع و در یک شرایط ایده آل در زیباشهر زاهدان انجام شد برگزاری یک مانور از نوع A بود که سعی کردیم با اجرای این مانور به نحو مقتضی بروز یک حادثه ناخواسته را ناشی از حفاریهای غیرمجاز و بروز یک حادثه نشتی گاز و حریق و مقابله با آن را از ابتدا تا پایان کار بصورت خیلی ساده معرفی نماییم.
مهندس طهرانی در تشریح این مانور با هدف آمادگی در مقابل حوادث احتمالی تصریح کرد: معمولا در اجرای شبکه گاز در سطح شهر مخاطرات احتمالی وجود دارد که اولین خطر را حفاریهای غیر مجاز می تواند در بر داشته باشد که با اصابت بیل مکانیکی به لوله گاز و آسیب رساندن به آن اولین خطر متوجه عوامل اجرایی می شود که چنانچه در فضای باز باشد خطر کمتر و چنانچه در فضای بسته باشد خطر آن بمراتب بیشتر خواهد بود که پیامد نشتی گاز و برخورد آن با اولین جرقه باعث بروز یک آتش سوزی مهیب و انفجار خواهد شد ولی در فضای باز فقط آتش رخ میدهد در همین جا خواهش می کنم در زمان ترکیدن لوله آب ویا برای تعمیرات وخدمات دهی دیگرموارد ابتدا از مسیر عبور لوله گاز اطمینان حاصل شود واز شهروندان هم می خواهیم حفاری غیر مجاز انجام ندهند چون اگر به لوله گاز آسیبی زده شود خطرات جبران ناپذیری را بوجود خواهند اورد .
وی ادامه داد: در همین راستا سعی کردیم با هماهنگی استانداری وستاد بحران استانداری و سایر دستگاههای ذیربط اجرایی مانوری در سطح A انجام دهیم که با برگزاری کمیته بحران و ارائه برنامه مانور از سوی شرکت گاز مقرر گردید تمامی دستگاههای اجرایی ذیربط از جمله شرکت گاز که ابتدا در حادثه ورود می کند، آتش نشانی، نیروی انتظامی، اورژانس و هلال احمر و عوامل فنی شرکت برق و آب وارد عمل شوند که با انجام این مانور و تمرین هماهنگ، شناسایی نیروهای یکدیگر و آمادگی هر چه بیشتر مرور می شود.
وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار ما که آیا تا کنون در زاهدان یا ایرانشهر چنین اتفاقاتی رخ داده یا خیر خاطرنشان کرد: در زاهدان خوشبختانه خیر ولی در ایرانشهر حدود 30 فقره حادثه در سطحی پایین داشته ایم که بخوبی و با هماهنگی دستگاههای ذیربط خنثی و مهار شده است.
مهندس طهرانی گفت: این اولین مانور گاز در استان بود که در سطح A با مشارکت بسیار خوب اکیپهای انتظامی، راهور، امدادگاز، اورژانس، آتش نشانی و هلال احمر اداره برق وآب برگزار شد که در همینجا جا دارد از مدیریت ستاد بحران استانداری، فرماندار محترم زاهدان به جهت هماهنگی های لازم، نیروی انتظامی استان، آتش نشانی زاهدان، هلال احمر ، برق ، اب و امداد شرکت گاز تقدیر وتشکر ویژه ای داشته باشم.
زاهدان:با تشکر از آقای دستگردی مسول راوبط عمومی شرکت گاز استان وهمکارانش که در تهیه این گزارش با ما همکاری کردند

گنجینه نبی خبر خبرنگار روزنامه زاهدان...
ما را در سایت گنجینه نبی خبر خبرنگار روزنامه زاهدان دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 77 تاريخ: دوشنبه 10 دی 1397 ساعت: 19:07