دکتر کیخا:مقام معظم رهبری با تقسیم استان سیستان وبلوچستان مخالفندبنده هم مخالفم

خرید بک لینک
به گزارش غلام نبی براهویی خبرنگار روزنامه زاهدان

  دکتر   احمد علی کیخا روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در زاهدان در جواب سوال خبرنگار روزنامه زاهدان در مورد مخالفتش با   تقسیم     استان   سیستان   وبلوچستان   اظهار داشت:دلیل اول من نظر شخص رهبر انقلاب با تقسیم استان بوده وهست می توانید از آیت الله سلیمانی درباره این مسئله سوال کنیددوم اینکه بنده دوبار با وزیر کشور صحبت کردم هر دوبار ایشان تاکید کردند که مقام   معظم     رهبری   با تقسیم استان مخالفند.همچنین در رابطه با این موضوع با مدیر کل اطلاعات استان و با آیت الله سلیمانی وبا معاونت امنیتی استاندار مشورت کردم همه مخالف تقسیم استان بودند.

دکتر کیخا در ادامه گفت:وقتی که موضوع تقسیم استان از جانب دکتر دهمرده ودکتر شهریاری مطرح شد بنده شخصا با این عزیزان صحبت کردم ودلایل را مطرح نمودم قرار بر این شد حال که موضوع تقسیم استان مطرح شده همه نتمایندگان از این موضوع برای چانه زنی برای دریافت بودجه واعتبارات بیشتر استفاده کنیم وهرگز به سمت تقسیم استان نرویم وکسی دنبال تقسیم استان نباشدهمه بر این موضوع موافق شدند ولی اما ناگهان متوجه شدیم آقایان دکتر شهریاری ودکتر دهمرده نامه ای را منتشر کردند ودنبال تقسیم استان شدند که سریعا دیگر نمایندگان استان به من مراجعه کردند وموضوع را مطرح نمودند بنده نامه مخالفت با تقسیم استان را نوشتم ما شش نفر دیگر نمایندگان استان آن را امضا ء نموده ورسما مخالفت خود با تقسیم را اعلام نمودیم.

نماینده سیستان در مجلس شورای اسلامی افزود:ما باید تجربه تلخ تقسیم استان هایی همچون فارس وبوشهر وچهار محال و بختیاری واصفهان که عمدتا باعث ضرر وگرفتاری برای آن استانها شده را ببینیم وبعد تصمیم بگیریم.

وی خاطر نشان کرد:چابهار موتور توسعه استان است وما نباید با دست خود سیستان را از آن محروم کنیم وکاری کنیم که نسل های آینده ما را لعنت کنند همانطوری که هم اکنون دارند کسانی که مرز را بستند وآب را به زاهدان انتقال دادند را لعنت می کنند.

دکتر کیخا گفت:از یکی از همشهریان عزیزم شنیدم که پیر مرد کشاورز سیستانی در جواب موافقین تقسیم استان گفته بود که آیا بیرجند به شما نزدیکتر است یا چابهار وقتی جواب شنیده بود که بیرجند پرسیده که چند نفر از خانواده شما در بیرجند مشغول کار هستند؟ وادامه داده بود که چند نفر از شما در چابهار وجنوب استان مشغول بکار هستند اکثریت افرادی که انجا نشسته بودند گفتند در بیرجند کسی مشغول کار از خانواده ما نیست ولی در چابهار وجنوب استان فرزندان واعضای خانواده ما مشغول بکار هستند حالا شما استدلال این پیر مرد زحمتکش سیستانی را در مقابل استدلال موافقین تقسیم استان قرار دهید تا متوجه خطر تقسیم استان بشوید همین نکته نشان می دهد که چابهار چه قدر گرانبها ونعمتی برای همه ساکنین استان سیستان وبلوچستان است چرا باید ما سیستانی ها خودمان را از این فرصت ها محروم کنیم وبا دست خود از یک طرف دیوار مرزی واز طرفی دیگر دیوار سیاسی به دور سیستان بکشیم .

وی افزود: بنده به عنوان یک سیستانی وبلوچستانی ونماینده مردم به موافقین تقسیم می گویم چرا ما باید بین مردم فاصله بیندازیم چرا باید استانمان را تکه وپاره کنیم دنیا اکنون به سمت جمع شدن می رود نه خرد شدن ما نباید به سمت جدا کردن مردم پیش برویم وسیستانی وبلوچ را جلوی یکدیگر قرار دهیم ما همه مردم این استان با هم برادر هستیم وبه یک میزان از این نظام وانقلاب و فواید آن سود باید ببریم نباید بین ما فرقی باشد از شایستگان ونخبگان آنها در سیستان وهم در بلوچستان در پست های مدیریتی باید استفاده شود وبکار گرفته شوند باید ما پشتیبان هم باشیم ودر کنار هم مشکلات را پشت سر بگذاریم

وی گفت:خشکسالی، قطع کامل رودخانه هیرمند و نابودی کشاورزی مردم سیستان را در بن بست اقتصادی قرار داده که جبران خسارت های وارده نیازمند توجه ویژه مسئولان دست اندرکار است.با توجه به اینکه بیشتر مردم سیستان کشاورز و دامدار هستند در سالجاری به دلیل قطع کامل رودخانه هیرمند و خشک شدن مزارع آنان توان اقتصادی برای اداره کردن زندگی خودشان را ندارند.
وی بیان کرد: براساس آمار اعلام شده امسال بدترین سال آبی کشور در 50 سال گذشته است که برای عبور از بحران نیازمند مدیریت مصرف در آب هستیم.
وی ادامه داد: این در حالیست که میزان بارندگی در کشور به طور متوسط 42 درصد نسب به پارسال کاهش داشته است.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: استانهای شرقی، جنوبی و مرکزی نسبت به سایر استانهای کشور در شرایط بد آبی قرار دارند.
کیخا اظهار داشت: در طول سال زراعی امسال تنها سه میلیون متر مکعب آب وارد رودخانه هیرمند شده در حالی که بر اساس معاهده باید 826 میلیون متر مکعب وارد منطقه سیستان می شد.
وی بیان کرد: امسال تنها 10 میلی متر بارندگی در سیستان گزارش شده و این منطقه در شرایط بی آبی بسیار بحرانی قرار دارد.
وی افزود: تا کنون هشدارهای بسیار زیادی در رابطه با خشکسالی در منطقه سیستان به رئیس جمهوری، معاون اول رئیس جمهوری، وزیر کشور، وزرای نیرو و جهاد کشاورزی ارائه شده است تا در این زمینه اقدام عملی و فوری انجام گیرد.
وی تصریح کرد: تنها منبع درآمد مردم سیستان کشاورزی و دامپروری است که این نیز به دلیل قطع کامل رودخانه هیرمند از بین رفته و نیازمند اقدام فوری در این رابطه است.
نماینده مردم شهرستان های زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی گفت: برای اطلاع رسانی به مسئولان از مشکلات مردم سیستان نیازمند هبستگی تمامی مسئولان، ائمه جمعه، دانشگاهیان، نخبگان و اصحاب رسانه هستیم تا از این طریق بتوان خسارت های وارده به این منطقه را جبران کرد.
کیخا اظهار داشت: اصحاب رسانه باید تمام ابعاد زندگی مردم منطقه سیستان که تنها منبع درآمدی آنان کشاورزی و دامداری است را به تمام ایران منعکس کنند.
وی بیان کرد: نامه ای 10 صفحه ای از ابعاد مختلف مشکلات مردم سیستان همراه با راهکار به رئیس جمهوری ارسال شده و آقای روحانی در این زمینه دستوراتی به وزرای مربوطه داده اند که امیدواریم مثمر ثمر واقع شود.
وی با تاکید بر لزوم مدیریت صحیح منابع آبی در منطقه سیستان گفت: نخبگان و مسئولان وزارت نیرو باید در مورد آبی که در مخازن وجود دارد نشستی با یکدیگر داشته باشند که این آب به چه نحوی و در چه زمان مورد استفاده کشاورزان قرار گیرد.
وی ادامه داد: متاسفانه نبود کار کارشناسی باعث می شود تا مردم کشاورز سیستان دچار خسارت های جبران ناپذیری شوند.
نماینده مردم حوزه انتخابیه زابل در مجلس شورای اسلامی گفت: سالیانه 130هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه سیستان زیر کشت می رفته که امسال تنها 40 هزار هکتار آن به دلیل خشکسالی کشت شده که آنها هم دچار خشکی و بی آبی شده است.
کیخا اظهار داشت: تنها 10 هزار هکتار از 40 هزار هکتار زمین زیر کشت در منطقه سیستان بیمه هستند.
وی ادامه داد: مردم سیستان به دلیل نداشتن تمکن مالی نتوانسته اند زمین های کشاورزی خودشان را بیمه کنند.
وی تصریح کرد: صندوق بیمه کشاورزی تنها به 10 هزار هکتار زمین کشاورزی بیمه شده منطقه سیستان خسارت پرداخت می کند.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: کشاورزانی که زمین های خودشان را بیمه و یا کشت نکرده اند خسارتشان بر اساس قانون از محل اعتبارات بودجه در قالب مدیریت بحران که در اختیار دولت است پرداخت می شود.
وی خاطر نشان کرد: برای پرداخت خسارت بلاعوض به کشاورزان ابتدا باید میزان خسارات وارده برآورد و سپس با امضای استاندار به وزیر کشور ارسال تا در هیات وزیران مطرح شود.
نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: تا زمانی که میزان خسارات وارده ناشی از خشکسالی در منطقه سیستان از سوی استانداری سیستان و بلوچستان ارسال نشود عملا هیچ کاری نمی توان انجام داد.
کیخا در رابطه با بهره گیری از آبهای ژرف در منطقه سیستان اظهار داشت: استفاده از این منابع در سالهای گذشته از سوی وزارت نیرو مطرح و قرار شد کارشناسان روسی در این رابطه مطالعاتی در کشور انجام دهند.
وی بیان کرد: مطالعات اولیه نشان می دهد که در منطقه این احتمال است که آبهای ژرف وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: در این رابطه یک حلقه چاه در منطقه سیستان در حال حفر است البته این کار به این معنی نیست که حتما به آب می توان رسید و یا این آب از کیفیت مطلوب برای استفاده برخوردار باشد.
وی تصریح کرد: اقتصاد قالب مردم منطقه سیستان بر پایه کشاورزی، دامپروری و تجارت با افغانستان بنا نهاده شده است.
نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی گفت: آب رودخانه هیرمند که به طور کامل قطع شده و دیوار کشی مرزی هم عملا تجارت مردم این منطقه را دچار مشکل کرده است.
کیخا اظهار داشت: قانون مند کردن تجارت و بهره گیری از ظرفیت مرز در سیستان در حال حاضر تنها راه حل برطرف کردن مشکلات اقتصادی مردم این منطقه است.
وی بیان کرد: راه اندازی و بهره گیری از گذرگاه ها و بازارچه های مرزی یکی از راههای تجارت در منطقه سیستان است.
وی تصریح کرد: بسیاری از گذرگاههای مرزی سیستان که در دولتهای نهم و دهم در این منطقه ایجاد شد وجاهت قانونی نداشت به همین دلیل با مشکلات زیادی رو به رو بود.
وی افزود: سه بازارچه مرزی بش دلبر، تخت عدالت و شاه گل در دولت تدبیر و امید به تصویب رسید اما به دلیل نبود زیرساخت در این بازارچه ها عملا فعالیت تجاری خاصی نداشته اند.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: منطقه ویژه اقتصادی سیستان در مجلس ششم به تصویب رسید اما به دلیل اینکه دولت اعتقاد داشت که بخش خصوصی باید در این مناطق سرمایه گذاری کند هیچ گاه به نتیجه نرسید.
کیخا اظهار داشت: دولت تدبیر و امید در مجلس نهم 2 بار لایحه منطقه آزاد سیستان را به مجلس ارسال کرد اما به دلیل اینکه در کمیسیون اقتصادی لوایح و مناطق آزاد دیگری به این لایحه اضافه شد در مجلس رای نیاورد.
وی ادامه داد: دولت در مجلس دهم مجددا لایحه ایجاد منطقه آزاد سیستان را به همراه چند منطقه آزاد دیگر و مناطق ویژه اقتصادی به مجلس ارسال کرد که در کمیسیون اقتصادی مجلس تنها با یک رای بیشتر به تصویب رسید.
وی افزود: برخی از نمایندگان به دلیل اینکه مناطق آزاد در اجرای ماموریت های خودشان دچار انحراف و تبدیل به وارد کننده شده اند با ایجاد مناطق آزاد جدید مخالفت می کنند.
نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی گفت: پیش بینی می شود لایحه ایجاد منطقه آزاد سیستان در خرداد ماه در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شود.
کیخا اظهار داشت: در این رابطه با رئیس مجلس شورای اسلامی و معاون اول رئیس جمهوری مذاکراتی انجام شده تا در روزی که لایحه منطقه آزاد به رای گذاشته می شود در مجلس حضور داشته باشند زیرا حضور آنان در تصویب منطقه آزاد سیستان تاثیر گذار است.
وی بیان کرد: برنامه های اقتصادی در منطقه سیستان باید به نحوی تهیه شود که کمترین میزان وابستگی به منابع آبی را داشته باشیم.
وی تاکید کرد: استفاده از روش های نوین آبیاری تنها راه حل برای افرادی است که در منطقه سیستان به غیر از کشاورزی فعالیت اقتصادی دیگری نمی توانند انجام دهند.
وی تصریح کرد: کشاورزی در منطقه سیستان باید به حداقل برسد و به جای آن فعالیت های اقتصادی دیگری نظیر تجارت و بهره گیری از فرصت های مرزی مورد توجه باشد.
وی ادامه داد: اجرای طرح 46 هزار هکتار آبیاری نوین در دشت سیستان؛ کشاورزی به روش های سنتی را در این منطقه حذف می کند.
نماینده مردم شهرستان های زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی گفت: در افق بلند مدت در منطقه سیستان باید به دنبال حذف کشاورزی و رفتن به سمت و سوی فعالیت های اقتصادی حرکت کرد.
کیخا اظهار داشت: کشاورزی در منطقه سیستان به طور محدود و آن هم با بهره گیری از ابزارهای نوین آبیاری به دلیل وابستگی ما به آورد رودخانه هیرمند باید مورد توجه باشد.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس بیان کرد: دولت در گذشته برای ایجاد شهرک های صنعتی یارانه های خاصی در نظر گرفته بود که متاسفانه سیستان و بلوچستان در این زمینه هیچ سهمی نداشته است.
وی افزود: علت اصلی پیشرفت نکردن کارخانه لاستیک در سیستان انجام نگرفتن کار کارشناسی دقیق و بررسی نکردن تمام ابعاد و زوایای ایجاد این کارخانه بوده است.
وی ادامه داد: مسئولان نگران این هستند که تجهیزات این کارخانه را به دلیل تحریم ها از کشورهای اروپایی وارد و یا از تجهیزات چینی که توان رقابت در بازار را ندارد استفاده کنند.
نماینده مردم شهرستان های زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ثبت جهانی تالاب بین المللی هامون به عنوان ذخیرگاه زیست کره گفت: در سالهای اخیر با اقدامات انجام شده موضوع تالاب بین المللی هامون در ادبیات مسئولان اجرایی کشور وارد شد.
کیخا اظهار داشت: برای نخستین بار در بودجه کشور ردیف خاصی برای احیای تالاب بین المللی هامون ایجاد شده است.
وی افزود: برنامه عملی تالاب بین المللی هامون با همکاری سازمان ملل تهیه شده و در این برنامه وظیفه هر دستگاه به طور مدون ذکر شده است.
وی تصریح کرد: مهمترین اقدام برای احیای تالاب بین المللی هامون تامین آب است.
وی ادامه داد: آب مورد نیاز تالاب بین المللی هامون از طریق فراه رود و رودخانه هیرمند تامین می شود که متاسفانه ایجاد دیوار مرزی بر روی بستر تالاب امکان ورود آب از طرف فراه رود را غیر ممکن کرده است.
وی تاکید کرد: تمام موانع و دایک های مرزی که بر روی بستر رودخانه هیرمند ساخته شده است باید برداشته شود.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد دیوار مرزی برروی بستر تالاب بین المللی هامون جلوی ورود آب تالاب را گرفته و مسئولان برای تامین امنیت باید از روش های دیگری استفاده کنند.
کیخا با اشاره به طرح تقسیم سیستان و بلوچستان به چند استان اظهار داشت: این طرح برخلاف خواسته رهبر معظم انقلاب است و به شدت با این طرح مخالف هستیم.

گنجینه نبی خبر خبرنگار روزنامه زاهدان...

ما را در سایت گنجینه نبی خبر خبرنگار روزنامه زاهدان دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 11 تاريخ: دوشنبه 10 دی 1397 ساعت: 19:07

صفحه بندی